8 lucruri importante in SEO (+ sfaturi de la 4 experti)

-- Scris de

Video SEO pentru Whiteboard Friday

Joi, 12 decembrie, am susținut cea de-a doua prezentare SEO in cadrul evenimentului Lumea SEO PPC, ediția #86. Am ales de această dată să vorbesc despre câteva lucruri legate de SEO care sunt deseori omise sau sunt folosite în mică măsură, deși pot avea un impact important.

Pe lângă acestea, am reușit să iau legătura cu patru experți influenți din domeniul nostru care mi-au oferit câteva opinii și sugestii pe tema prezentării. Aceștia sunt Rand Fishkin, Will Critchlow, Ian Lurie și Wil Reynolds.

Pentru cei care vor sa vadă deck-ul prezentării, îl puteți găsi aici:

Am împărțit cele 8 lucruri în două categorii, on-page și off-page, în funcție de unde pot fi implementate acestea.

On-page

1. Markup Schema.org

Acest tip de markup nu este nou. El există de câțiva ani și vine sub forma unor atribute pentru tag-uri HTML care permit motoarelor de căutare să “citească” mai bine conținutul unei pagini.

Avantajul folosirii markup-ului este generarea de “rich snippets” care apar sub forma unor informații suplimentare despre pagina respectivă direct în cadrul rezultatelor din search.

Un exemplu de rich snippet este cel pentru produse:

Rich Snippets pentru produse in Google Search

Se pot observa informațiile despre rating, numărul de recenzii, prețul și disponibilitatea produsului. Deși acestea nu influențează direct poziționarea paginii în rezultate, ele determină totuși creșterea ratei de click. Un CTR mai mare aduce mai mult trafic și poate fi un semnal de calitate pentru Google.

Mai multe despre implementarea markup-ului schema.org: http://seogadget.com/micro-data-schema-org-guide-to-generating-rich-snippets/

2. Fațete și filtre

Printre cele mai comune probleme întâlnite în optimizarea magazinelor online se găsește arhitectura site-ului, mai ales când vine vorba de filtrarea produselor.

Filtrarea generează deseori pagini inutile sau conținut duplicat din cauza modului în care aceasta este implementată.. Fațetele (sau categoriile fațetate) sunt un anumit tip de filtre care vin în ajutorul acestei probleme.

Următorul tabel încearcă să arate diferența dintre fațete și filtrele propriu-zise:

Fațete Filtre
Rol Extensii categorii Limitarea nr. de produse
Formă Link Select Box
Motoare de căutare Index Noindex/canonical
Exemple Tip, Sex Preț, Culoare

Fațetele se găsesc cel mai des sub formă de link-uri, similar unor sub-categorii. Acestea reprezintă o pagina separată cu produsele respective care poate fi indexată de motoare de căutare. De exemplu, în cazul unei categorii de încălțăminte, două fațete pot fi “După tip” (cizme, pantofi, papuci de casă, etc) și “După sex” (pentru femei, pentru bărbați).

Filtrele se pot găsi sub forma unor select box-uri care permit selectarea multiplă dintr-unul sau mai multe seturi de atribute. Rezultatul filtrării nu trebuie să fie indexabil sau trebuie să conțină atributul rel=”canonical” către categoria din care face parte. Pentru același exemplu de mai sus, două filtre ar fi “După preț” și “După culoare”.

Un exemplu de magazin cu o implementare bună a filtrării produselor din punct de vedere SEO dar și al experienței user-ului este cel de la ASOS:

Exemplu ASOS de fatete si filtre pentru E-Commerce

 

Mai multe despre configurarea fațetelor și filtrelor: http://moz.com/ugc/guide-to-ecommerce-facets-filters-and-categories

3. Video SEO

Video SEO se recomandă în special celor care au clip-uri video pe paginile site-ului, fie că este vorba de prezentarea firmei sau a unui produs, tutoriale, webinarii sau alt tip de materiale. În acest caz, problema cu care se confruntă multe persoane este poziționarea în rezultate a domeniului pe care este găzduit clipul video deasupra paginii unde acesta este inclus.

Pentru a rezolva această problemă trebuie sa apelăm la trei soluții:

  • markup schema.org/VideoObject – pentru generarea de video rich snippets (thumbnailul video în dreptul rezultatului)
  • sitemap video – pentru același motiv de mai sus + alertarea Google atunci când un clip nou este adăugat
  • private video hosting – pentru a evita apariția clipului și ca rezultat pentru platforma unde este găzduit (în cazul YouTube și Vimeo, acestea vor fi poziționate deseori deasupra site-ului tău)

Una din cele mai populare platforme care oferă toate aceste opțiuni și este ușor de folosit se numește Wistia. De exemplu, seria video ”Whiteboard Friday” de la Moz apare astfel în rezultate:

Video SEO pentru Whiteboard Friday

 

Mai multe despre Video SEO: http://moz.com/blog/hosting-and-embedding-for-video-seo

4. International SEO

Ca și Video SEO, International SEO este important doar pentru un segment mic de website-uri, anume acele website-uri care oferă conținut în mai multe limbi și/sau pentru utilizatori din mai multe țări.

Aici avem două soluții:

  • atributul rel=”alternate” hreflang=”x” pentru a specifica aceeași versiune de conținut în altă limbă sau pentru altă țară – nu afecteaza poziționarea unui site dar permite ca Google să ofere versiunea corectă pentru useriExemple rel=alternate hreflang=x

Cele două soluții pot fi folosite concomitent, în funcție de conținut.

Mai multe despre international SEO: http://searchengineland.com/the-ultimate-guide-to-multilingual-and-multiregional-seo-157838

Off-page

5. Content Marketing

Strategiile de content marketing sunt folosite de mult timp atât în online cât și în offline. În ultimul timp ele sunt adoptate din ce în ce mai des de către cei care practică SEO datorită calității superioare a link-urilor care pot fi obținute dar și a celorlalte efecte benefice pentru un business sau un brand: vizibilitate, autoritate, încredere.

Pentru cei care nu știu, content marketing este o strategie de marketing care se bazează pe analiza audienței, crearea de conținut specific acelei audiențe și promovarea acestuia.

Multe persoane sunt însă sceptice în privința acestui tip de marketing pentru obținerea link-urilor de calitate, mai ales în România. Mai jos am listat câteva din cele mai puternice domenii unde au fost obținute link-uri editoriale pentru clienții Vertify în urma strategiilor de content marketing:

US RO
Foxnews.com DA: 96, PR: 8 Adevarul.ro (mention) DA: 76, PR: 7
Fool.com DA: 90, PR: 7 RomaniaTV.net DA: 58, PR: 5
MLive.com DA: 88, PR: 6 Business24.ro DA: 58, PR: 6
Cision.com DA: 77, PR: 6 121.ro DA: 53, PR: 6
COST: 0 COST: 0

Link-urile de pe aceste domenii au fost obținute prin intermediul promovării a mai multor tipuri de conținut: imagini, ghiduri, guest posturi, etc. Fiind site-uri cu o bază de vizitatori foarte mare, link-urile au oferit și trafic de tip referral iar mențiunile brand-ului au mărit vizibilitatea și autoritatea acestuia.

Mai multe despre content marketing: http://moz.com/blog/how-to-build-a-content-marketing-strategy

6. Google Hummingbird

Hummingbird reprezintă ultima versiune de algoritm pentru Google Search. Față de Penguin și Panda, care au fost doar update-uri concentrate pe anumiți factori ai algoritmului, Hummingbird reprezintă un nou mod pentru Google de a înțelege căutările efectuate de utilizatori.

Acesta se axează mai mult pe analiza semantică a sintagmei de căutare, astfel încât poate fi înțeleasă mai bine intenția utilizatorului și pot fi oferite rezultate mai relevante.

Concret, un website de calitate slabă care conține o sintagmă long-tail va putea fi depășit de un website cu o calitate mai bună, care vorbește despre același subiect, care însă nu conține toate cuvintele cheie sau sintagma căutată în ordine exactă.

Exemplul de mai jos compară două căutari, prima fiind “competitive link analysis” iar a doua adăugând două cuvinte în plus, ”performing a competitive link analysis”:

Exemplu Google Hummingbird

Se poate vedea că majoritatea rezultatelor din prima căutare se găsesc și în a doua, câteva chiar pe aceeași poziție. De asemenea, în a doua căutare găsim pe locul 6 un rezultat care conține sintagma exactă chiar în titlu. Cu toate acestea, articolul meu despre cum putem analiza link-urile competiției de pe blogul Moz (al cărui variantă în română poate fi găsită aici) rămâne pe prima poziție, cu toate că acesta nu conține această sintagmă nicăieri în articol.

Mai multe despre Google Hummingbird: http://searchengineland.com/google-hummingbird-172816

7. Local SEO

La sfârșitul lui 2012 un studiu arăta ca aproximativ un sfert din toate căutarile de pe Google generează rezultate locale. În cazul căutarilor de pe mobil, procentul este mai aproape de jumătate.

În România vorbim probabil de un procent mult mai mic, însă volumul de căutări cu rezultate locale crește în mod constant. Un exemplu pentru astfel de rezultate este:

Rezultate locale in Google Search

Rezultatele locale urmăresc un alt algoritm față de cele normale și sunt influențate de numeroși factori, precum numărul de review-uri, numărul de mențiuni pe site-uri locale și consecvența acestora, etc.

Mai multe despre Local SEO: http://www.inboundinteractive.ca/2013/09/the-ultimate-local-seo-roadmap/

8. Google Analytics Demographics & Interests

Ultimul lucru pe care am vrut sa-l menționez este update-ul recent pentru Google Analytics care îți permite să vizualizezi mai multe date despre vizitatorii site-ului tău: date demografice (vârstă, sex) și date despre categorii de interes.

Acestea oferă multe oportunități pentru a crește eficiența campaniilor de marketing, precum identificarea audienței în procesul de content marketing.

Datele respective arată astfel:

Date demografice in Google Analytics

 

Date despre categorii de interese in Google Analytics

De exemplu, secțiunea de interese prezintă o oportunitate bună pentru crearea unui articol despre mașinile dintr-un anumit film sau serial TV.

Mai multe despre datele demografice si categoriile de interese din Google Analytics: http://www.seerinteractive.com/blog/demographics-and-interest-reports-in-google-analytics

BONUS ROUND

Cum am menționat la început, am discutat cu patru dintre cele mai influente persoane în SEO, fiecare având câteva sfaturi pentru această prezentare:

Rand Fishkin, Co-Founder Moz

Rand explică impactul rețelei de socializare Google+ asupra rezultatelor (personalizate) din search. Astfel, conținutul distribuit de noi pe Google+ va fi poziționat mai bine în rezultatele celor care ne urmăresc pe această rețea. În cazul în care conținutul primește +1 sau share de la followeri va fi poziționat mai sus și pentru cei care ii urmăresc pe aceștia.

Rand Fishkin“Not only will something you share on G+ show up in the SERPs of everyone who has you in circles, but if any of your followers +1/share it, it will then show up to all of their followers, too. G+ results area appearing in a shockingly large number of search results, making it a very interesting end-around to rank in Google.”

Will Critchlow, Co-Founder Distilled

Will amintește de atributul rel=”canonical” care poate fi folosit nu numai pentru a evita conținutul duplicat, ci și pentru a centraliza, pe lângă link-uri, semnale sociale. Astfel, un like, share sau tweet pentru un URL cu parametri dinamici (de exemplu parametrii UTM pentru Google Analytics) va fi contorizat pentru URL-ul original daca rel=canonical este configurat corect.

Will Critchlow“One thing I screwed up recently is the usefulness of rel=canonical for social. If you don’t have one, then people share all kinds of urls (with tracking parameters etc) and the share counts on your page only match the shares of the exact url you are on. With one, the major social networks pick up the correct share counts.
See for example: www.distilled.net/brandopolis

Ian Lurie, Founder Portent

Ian se concentrează în special pe conținut. Sfatul lui este să avem grijă la dificultatea de citire a unui articol (format, tipografie, timp de citire) pentru a fi siguri că acesta va avea o performanță bună pentru audiența sa. De asemenea el sugerează promovarea conținutului prin reclame plătite în social media pentru a crește oportunitatea ca acesta să fie văzut.

Ian Lurie“1.Typography and layout matter, a lot. The easier something is to read, the greater impact it’ll have on your audience.
2.Measure language. Grade level, reading difficulty and reading time are all good metrics for determining which content works best.
3.Promote the content! Marty Weintraub is the king of this – use paid social media campaigns to promote content and give it a ‘jump start.'”

Wil Reynolds, Founder SEER Interactive

Wil vorbește tot despre promovarea platită a conținutului, însă recomandă să facem acest lucru pentru conținutul care a demonstrat deja o performanță ridicată (multe link-uri și share-uri), astfel maximizând beneficiile acestuia.

Wil Reynolds“So one recommendation is to visit your analytics for your assets / blog posts / etc and find the content that has performed the best. With that list of naturally performing content (i.e. it got links and shares), consider accelerating the impact by buying space on subreddits, twitter, facebook, linkedin, and networks like outbrain, taboola, and nrelate where we have seen serious successes.”

Acestea sunt cele câteva sfaturi legate de domeniul SEO pe care le-am prezentat săptămâna trecută. Sper că acestea te vor ajuta și te invit să oferi propriul tău sfat în comentarii.

4 comentarii la “8 lucruri importante in SEO (+ sfaturi de la 4 experti)”

  1. John Seopedia

    O analiza foarte buna, mi-a dat mult de gandit, mai ales informatia referitoarea la cautarile locale. E loc de speculat aceasta oportunitate. :)

    Reply
    • Mihai Aperghis

      Multumesc!

      Legat de cautarile cu rezultate locale, acestea cresc si in functie de numarul de site-uri optimizate local pentru acea cautare. Cu cat mai multe astfel de site-uri, cu atat mai mult va considera Google ca query-ul respectiv are o intentie locala (servicii, produse) si va genera “local pack”.

      Reply
  2. Radu

    Salut,
    Interesant articolul si util. Referitor la fatete si filtre, pentru a nu avea indexate paginile de rezultate care de cele mai multe ori sunt de forma siteweb.com/search?controller=search&orderby=position&search_query=cuvantcautat putem adauga in fisierul robots.txt
    User-agent: *
    Disallow: /*?

    Reply
  3. promonlinexpertOvidiu

    Bune sfaturi, mai putin cele despre reclamele platite, parerea mea.Daca stii sa oferi motoarelor de cautare ceea ce isi doresc pentru userii lor, adica un continut original si relevant, fara greseli ortografice si un link building no spam, care se poate obtine doar cu ceva rabdare si cercetare minutioasa, atunci sigur site-ul tau, updatat constant desigur, va ajunge unde trebuie si se va mentine acolo cat timp este optimizat conform regurilor motoarelor in cauza.Atentie si la update-urile robotolor ca Panda, Penguin sau Hummingbird, Google a avansat mult la calitatea continutului in ultimii ani (era si cazul, black-hatul face navigarea o corvoada).Cele mai sigure informatii privind SEO le gasim tot in paginile/sectiunile motoarelor de cautare despre acest subiect.

    Reply

Leave a Reply